Ads 468x60px

Subscribe:

Khamis, 7 April 2016

Panduan beli rumah

Assalamualaikum,

Salam sejahtera. Mesti anda di luar sana ada yang sama seperti saya tertanya-tanya kenapa saya tekankan sangat pasal rumah ni .

Saya bagi sebab 'WHY".

1) Rumah adalah tempat kita berteduh. Kalau tak ada rumah kta nak duduk mana?



nak yang ini ?

2) Rumah adalah KEPERLUAN

Dah tahu kenapa perlu ada rumah. Jom saya bawa anda apa yang perlu kita sediakan untuk membeli rumah




Kena ada duit la. No Money No Talk ye.

Duit itu untuk keperluan berikut:

1) Deposit ataupun downpayment

- 10 % daripada harga rumah yang kita nak beli tu. Contoh : harga rumah RM500,000, kita kena sediakan deposit RM50,000.

2) Sales and Purchase Agreement ( S&P).

3) Valuation Fees - bayaran yang kita perlu bayar kepada penilai. Penilai akan nilai berapa harga pasaran rumah yang akan kita beli tu. Biasanya 0.25% daripada nilai rumah. Biasanya amaun ini akan dimasukkan sekali dalam loan @ pinjaman kita nanti.

4) Insuran atau Takaful .
Fungsi takaful adalah untuk memastikan rumah tersebut menjadi milik waris sekiranya berlaku kematian atau kecacatan kekal peminjam. 

Ok. Entry ini , setakat ini dulu. Selepas ini akan saya tulis lagi apa kegunaan duit tu bila kita nak masuk rumah baru ye.

Moral of the story:

Rancang kewangan anda!

#hafsahma
#yourtrustconsultant
#014-2339501

0 ulasan:

Catat Ulasan